Det började med en korpral

13.12.2019
Rolf-Krister Bergström talade om profiler och visade upp ett känt exempel. Det var Kaj Johnssons profil, ett välbekant varumärke i Bodafors under många år.

Dimma, dis och kompakt decembermörker omslöt Bodafors, men i Hembygdens Hus lyste julgran och ljusstakar välkomnande mot de som besökte bild- och berättaraftonen, som denna gång handlade om "Profiler i Bodafors".

Sandsjö Hembygdsförening, i samarbete med Vuxenskolan, hade inbjudit till bild- och berättarafton om familjen Fors, dess öden och levnadshistoria. Rolf-Krister Bergström beskrev korpralen Jonas Petter Fors, som från sitt grenadjärtorp i Broddarp flyttade in till gården Stolpen i Bodafors och skapade sig ett namn och status som sakförare, en folkets advokat. Hans familj bestod av tolv barn, om vilka de 40-talet besökarna fick sig fyra levnadsöden till livs. .
Det var Axel, fotografen och handelsmannen, vars fotoskatt är en oersättlig guldgruva för föreningens arkiv. Det var också Carl, en man som delvis gick i sin faders fotspår, men som dessutom hade en poetisk ådra, vilken visade sig i ett otal färgstarka diktkompositioner, skrivna på det äkta småländska idiomet. Carl var också en god talare och en duktig skribent. Han utgav bland annat "Brokiga Slättefallsbladet", som var gravt inspirerad av Strix och Grönköpings Veckoblad.

Den tredje brodern, Edvard, blev kompanjon med Axel i handelsboden, men även byggherre till ett flertal fastigheter i samhället, bland annat "Ispalatset" utmed Handelsvägen.
Den fjärde brodern hette Anton och var stationskarl och banvakt i Bodafors. Den yngste av hans tre söner hette Georg, som skapade sig en en glansfull karriär inom SJ:s tjänstemannasfär direkt under generaldirektören i Stockholm.
Georg bedrev senare Fors Bil i Växjö, pensionerade sig tidigt och ägnade därefter en stor del av sin tid åt en närmast oersättlig hembygdsforskning. Sven Danielsson, som var en närma vän till Georg, talade varmt om minnen från deras gemensamma arbeten inom föreningen, men även privata händelser.

Georg var verkligen en person, som stod föreningen bi i både med- och motgång.

Den nya föreläsningssalen var så gott som fullsatt och alla besökare hälsades välkomna av orföranden Greger Phalén, som passade på att tacka alla som varit delaktiga i arbetet med salen och dess utrustning.

Som avslutning hade Anna-Lena Sundqvist och Carina Svensson dukat fram kaffe och hembakade kakor.
- Finns det inte fler profiler i Bodafors? Vi kommer gärna tillbaka och hör berättelserna om dem.
Så löd kommentarerna då besökarna vände hem i det gråkalla decembermörkret.

Bodafors 2019-12-11

Rolf-Krister Bergström