Nytt år - ny kalender

05.11.2021

Under 28 år har Sandsjö Hembygdsförening presenterat en almanacka i form av bilder, berättelser och personer från då och nu i Sandsjö socken. I år föreligger en ny intressant upplaga till försäljning. Kalendern innehåller en spännande blandning av såväl nytagna som framplockade bilder ur det rika fotoarkivet.

Hornmusikkåren blåser in våren då de passerar Sundbergs hörna.

Historisk bildkavalkad från Sandsjöbygden

Har Bodafors förändrats sedan 1930-talet? I årets kalender kan du betrakta ett flygfoto och själv jämföra. Du kan besöka Vareviksbadet en ljummen lördagskväll och sedan snabbt förflytta dig till Stationsgatan i novemberdimma och dis.

Har du varit vid Krypestenen i Sandsjöfors? Om inte kan en utflykt dit och till Bossebergastenen vid Prinsfors kanske stämma dig till eftertanke om isens kolossala arbete och framfart över vårt landskap.

Vaknar du till blåsorkesterns toner på första maj? Det gjorde bodaforsborna även 1954 då orkestern med Rune Wessling som ledare tågade genom samhället.

Har du kontroll på vilket hus som kallades Hagalund? Om inte, så får du en målande beskrivning i årets kalender. Visste du att det har funnits en fabrik i Lövskogen? Vad betyder en "En skolas jordafärd"?

Allt detta och mer därtill presenterar kalenderkommittéen, som består av Pia Andersson, Sven Danielsson och Rolf-Krister Bergström. Sven tog initiativ till denna företeelse år 1994 och har sedan dess hängt med under alla år med fakta, foton och engagemang.

Det är kommitteens förhoppning att årets kalender ska vara till glädje och förströelse samt väcka intresse för vår vackra hembygd.

Kalendern presenteras under "Öppet Arkiv" på Hembygdens Hus lördagen den 13 november mellan 14.00 och 17.00.

Text/bild: Rolf-Krister Bergström/Olof Fransson