Öppet arkiv på Snickargatan 5

18.11.2021

Folk kom i bilar, en del kom promenerande längs Sandsjövägen eller vek av från Hantverksgatan in mot Snickargatan
Intresserade besökare bänkade sig fort kring de framdukade borden, där album i mängder draperats.
Det var "Öppet Arkiv" i Hembygdens Hus.

Från Eksjö, Sävsjö och Nässjö hade folk strömmat till för att ta del av alla de fotosamlingar som föreningen disponerar. Kaffe och hembakat bröd förgyllde samvaron och många igenkännande nickar sågs över albumets pärmar.

Alla besökare gladdes över att isoleringens band äntligen hade brutits och luften surrade och sorlade av pratlystna stämmor. Det var gamla skolkamrater som åter möttes, personer på foton identifierades och släktband nystades upp och många förvånades över saker som de aldrig tidigare reflekterat över.

Hembygdens Hus är ett värdefullt nav i föreningens verksamhet och erbjuder en trivsam och gästvänlig miljö med sina många rum och rikligt med bordsutrymme.
I arkivet tog Sven, Rolf-Krister och Mats emot nyfikna gäster, Birgit sålde lotter, Ingrid sålde årskalendern och Hanna, Rigmor och Stefan skötte kök och servering.

Många uttryckte sin förvåning och tacksamhet över alla de skatter som huset och arkivet ruvar på.
När tiden var ute satt fortfarande många kvar, inbegripna i heta samtal och ivrigt bläddrande bland skrifter och foton.