ÅRETS SANDSJÖKALENDER 2024

06.11.2023
En ståtlig man på en ståtlig INDIAN-hoj.

ÅRETS SANDSJÖKALENDER – en resa i dåtid och nutid

- Nu är det dags att skaffa årets historiska dokumentsamling! Årets Sandsjökalender ligger färdig för försäljning!
Den släpps lördagen den 11 november då Sandsjö Hembygdsförening håller öppet hus med Caféservering och Öppet Arkiv på Hembygdens Hus.
Här kan du läsa om gamla tider likaväl som du håller dig underrättad om vad som sker i dagens samhälle.

Så lyder uppropet då Sandsjö Hembygdsförening saluför sin nya kalender. Det är den klassiska utgåvan som skildrar vad som sig tilldragit haver i Sandsjö socken och samhälle under tre sekler.

I år får köparna precis som vanligt ett kalenderuppslag med dagar och datum, men naturligtvis en månadssida som speglar någon händelse, företeelse, person eller byggnad.

Hur såg de första fordonen ut som tog sig fram på de slingrande och grindförsedda grusvägarna på det småländska höglandet?

Hur i hela världen löste man problemet med att Rödja inte hade någon egen fotbollsplan? Kunde möjligen bildandet av ett Byalag vara rätt väg för att lösa frågan?

Finns det några hus kvar av de allra första som byggdes i Sandsjö Stationssamhälle? Vem var i så fall dess förste inneboende ägare och vad sysslade denne person med?

Blev Bodaforsdagen en succé? Kom det mycket folk? Var du där själv? Om inte får du här se prov på en del av de engagerade torgbesökarna.

Är du medveten om att en tapper skara frivilliga entusiaster tog sig an det gamla Epidemisjukhuset och förvandlade det till det nu väletablerade Hembygdens Hus?

Är du så gammal så att du minns Filips affär i Sandsjöfors? Kanske var du också inne och handlade. Idag får du följa med Jonas Strand på ett besök.

Vet du hur Sandsjöfors grundades? Har du en aning om vilken betydelse Josua hade för bygden?

Alla dessa frågor och många, många fler får du besvarade om du inhandlar årets Sandsjökalender.

Kalendern kostar 100:- och finns efter den 11:e november att köpa i Sandsjöfors Livs, Bodafors Kiosk, Biblioteket samt naturligtvis på Hembygdens Hus eller via någon styrelsemedlem.

Text: Rolf-Krister Bergström
0703007255. rkb@telia.com