Gamla nyheter

Hans fader var en stor korpral, den starkaste man fann,
och själv han är nog lika lång, men svagare än han.
Han var en gång beväringsman
med uniform så blank och grann,
men från armén han snart försvann,
då ingen ärepost han vann.
VEM VAR HAN?

Vad är det för vargfälla som finns i Besekull. Magnus Rydholm försöker reda ut begreppen.

Från en gråkall, mulen och regnig novemberdag in till värme och ljus i Hembygdens Hus. Detta steg tog ett 75-tal intresserade hembygdsvänner då de på lördagseftermiddagen besökte Sandsjö Hembygdsförening.

En gång i tiden stod Fattigbössan vid vägskälet i Norra Sandsjö. Idag firar sandsjöborna stolta sitt land på Nyholmsberg och på torget i Bodafors. Det är dags för Sandsjö Hembygdsförening att presentera sin kalender för 2020. På lördag 9 november är det dags för Öppet Hus i Hembygdens hus, kl 14.00-17.00, och då premiärsäljs den.

Sandsjö Hembygdsförening har besökt Skogsborg och med ett bildspel berättat om kända bodaforsprofiler. Det är ett årligt besök där gammalt och nytt presenteras tillsammans med en rapsodi av äldre miljöer och personer.

En gråkall, trist och fuktig oktoberdag förbyttes i skratt och glädje då besökare steg in genom dörrarna till Sandsjö Bygdegård. Därinne väntade nämligen Pär-Olof Högstedt, beredd att berätta och recitera ur sin farfars rika produktion.

Gömd och glömd har den gamle "Jätten" legat på bakgården till Hembygdens Hus. Sedan den år 2002 renoverades första gången av Lennart Andersson i Norra Sandsjö har den under åren fallit i glömska. Relikerna av "Jätten" fanns emellertid kvar, om än i miserabelt skick. Nu har flinka och kunniga händer tagit sig an uppgiften att återigen försätta honom...

I en lång karavan rullade de bilburna gästerna in på ladugårdsbacken i Djurseryd. Sandsjö Hembygdsförening och Vuxenskolan hade bjudit in till byvandring hos Gunnar Wallentinsson. Mäktiga molnbankar bildade bakgrund till Gunnar då han hälsade alla välkomna till sin fädernegård.

Vilka torp är inte utmärkta på torpkartan? Finns de gamla skyltarna kvar? Vilken information finns på torpkartan för varje enskilt torp? Har vi några gamla bilder på dessa?