Släkten Fors – profiler i Bodafors

20.10.2019
Intresserade åhörare fick följa med på en resa in i och igenom släkten Fors värld. Sandsjö Hembygdsförening stod för en timmas historisk underhållning.

Sandsjö Hembygdsförening har besökt Skogsborg och med ett bildspel berättat om kända bodaforsprofiler. Det är ett årligt besök där gammalt och nytt presenteras tillsammans med en rapsodi av äldre miljöer och personer.

– Vet ni vem korpral Jonas Petter Fors var? Inte det. Då ska vi berätta för er om denne kände sandsjöprofil.

Så började Sven Danielsson och Rolf-Krister Bergström sitt anförande och fortsatte med att säga att de skulle redogöra för några välkända medlemmar ur släkten Fors.

Korpral Fors förknippas med ett av de äldsta husen i Sandsjö Station, nämligen Stolpen. Härifrån utgick hans tjänster, som bestod i att vara en "Folkets advokat" dvs. han hjälpte osäkra människor med allehanda skriv- och juridiska spörsmål.

Familjen hade tolv barn och flera av dessa har seglat upp på Bodafors stjärnhimmel. En av dessa var mästerfotografen och handelsmannen Axel Fors, som med sina fantastiska bilder blev ett erkänt namn i tidnings- och bokkretsar över hela Sverige.

En annan son var Carl "Calle" Fors, som tog upp sin fars verksamhet och la nämndemans titel till sitt CV. Dessutom var han en duktig diktare av vers och rimmad prosa. Otaliga är de tillfällen då han inför nyfikna bodaforsare häcklade dåtidens företeelser i den berömda "Möbelmetropolen".

Det namn ur Forssläkten, som fortfarande lever i bodaforsarnas hjärta är Georg Fors, son till Jonas Petters son Anton. Georg var efter sin yrkeskarriär en hängiven, kunnig och generös hembygdsvän vars ande fortfarande lever kvar genom dottern Karin.
Georgs verk kan man ta del av genom alla de böcker han författat och som finns till salu i Hembygdens Hus.
Skogsborgs inneboende hyresgäster deltog engagerat i bildspel och berättelse och därefter följde kaffe med doppa och hembygdsföreningens medlemmar spred sig i gruppen för att delta i samtal och få höra minnesbilder berättas från "Forsarnas tid".

Eftermiddagen avslutades med att berättare och personal fick ett stort tack och välkomnades tillbaka när helst de hade lust.

Text och foto: Rolf-Krister Bergström