Nyheter

På grund av ökad smittspridning och hårdare restriktioner blir det fjärde medlemsmötet – i framtidsspaningen – digitalt. De som vill delta behöver därför skicka ett mejl till Magnus Rydholm så bjuder han in alla deltagare till ett digitalt möte.

Den tredje oktober fick jag hedersuppdraget att efterträda Greger Phalén som ordförande för Sandsjö Hembygdsförening.

I stora pappkartonger, där ligger det en skatt,
av otroliga miljöer, som arkitekter har färgsatt.
Här kan Du skåda alster av Carl Malmsten, som Du aldrig sett,
därtill Bertil Fridhagens serier, Librett, Variett, Facett och Bonett.

Folk kom i bilar, en del kom promenerande längs Sandsjövägen eller vek av från Hantverksgatan in mot Snickargatan
Intresserade besökare bänkade sig fort kring de framdukade borden, där album i mängder draperats.
Det var "Öppet Arkiv" i Hembygdens Hus.

Jag kom till Stockholms stora stad,
så blyg, men dock både stolt och glad.
Jag var långt ifrån en stadens dandy,
jag var från Bollnäs och spela´ bandy.

Under 28 år har Sandsjö Hembygdsförening presenterat en almanacka i form av bilder, berättelser och personer från då och nu i Sandsjö socken. I år föreligger en ny intressant upplaga till försäljning. Kalendern innehåller en spännande blandning av såväl nytagna som framplockade bilder ur det rika fotoarkivet.

Jag har stått en gång, för länge sen, på arkitekternas kontor,
numer lever jag mitt liv där damm och gamla saker bor.
Carl Malmsten, Axel Larsson eller Bertil Fridhagen, kan tänka,
har säkert utnyttjat mig till fullo, kan man skarpt misstänka.
Med min hjälp har skapats konstverk utav allra högsta dignitet,
men nu är...

Sandsjö Hembygdsförening håller årsmöte.
Emåkyrkans samlingssal fylldes med ett 70-tal förväntansfulla medlemmar till Sandsjö Hembygdsförenings försenade årsmöte för 2021. Förhandlingar, fika och underhållning stod på eftermiddagens program.

Regntunga skyar skingrades och en behaglig sensommarvärme spred sig över Bodafors torg då Equmeniaorkester från Ekenässjön, med smäktande och pigg musik, blåste in den efterlängtade Bodaforsdagen.