Promenad i "Gamla stan"

22.04.2024

Bodafors kärna av byggnader består av gamla anrika sekelskifteshus i s.k. Schweitzerstil och delvis renoverade och påbyggda enkelstugor för att inte tala om alla stolta träfasader som idag har fått skatta åt förgängelsen. Denna mix av byggnation hade denna lördagseftermiddag lockat ut folk till en stilla promenad.

Sandsjö Hembygdsförening inbjöd Bodafors invånare till en tipspromenad med miljöer, hus och diverse profiler som tema. Med start i hembygdens Hus samlades vandrare för att anträda färden.
Via Rapps smedja, Bodafors Kyrka och det forna Järnvägscaféet fortsatte marschen längs Köpmannagatan och Kapellgatans Emåkyrka där man sedan tog sig till Torget och därefter tillbaka till Hembygdens Hus.
Många intressanta frågor kom att ventileras under promenadens gång. Vilken aktivitet bedrevs i "Björnbergska Huset"? Är den där ståtliga byggnaden verkligen Salemkapellet? Var låg den där Caltex-macken någonstans? Vad var det som "Jungfru Glosa" langade ut i den lilla luckan? Vilken bodaforskonstnär hade målat den vackra tavlan?
Ja, folk undrade och funderade och allra bäst lyckades Annika och Rolf Gustafsson, som samlade ihop 10 poäng och därmed erhöll betyget: Suverän och mycket kunnig i Bodaforsiana.
På tredje plats kom Gunilla Knutsson med 9 poäng vilket tydligt visar att hon besökt många utav hembygdsträffarna.

- Detta var roligt! När kommer nästa tipspromenad? löd frågan.
- Vi är inga bodaforsare, men vi har lärt oss en hel del genom promenaden. Tack för det! Dessutom var den precis lagom lång.
- Jag kände väl igen Rostedts gamla affär. Vi handlade alltid charkvaror där, sa en infödd bodaforsare vid målgång.

Efter att alla hade gått i mål, prisutdelning skett så packade Karin Larsson-Salander och Rolf-Krister Bergström ihop alla skyltarna och summerade aftonen med att räkna in de tacksamma och positiva kommentarerna och lovade att återkomma vid något senare tillfälle för en ny stadsvandring.