Introduktion av snickeriet

Introduktion av Hembygdsföreningens "Snickeri"
Karin Larsson-Salander hade inbjudit alla snickarglada hembygdsvänner till en stunds trevlig samvaro och introduktion av föreningens lilla fina snickarverkstad på tomten vid Hembygdens Hus.

Lokalen inrymmer troligen allt vad en inbiten hobbysnickare behöver för att förverkliga sina drömda alster. Här finns bandsåg, rikt- och planhyvel, justersåg, pelarborrmaskin, band- och kantslip, arbetsbänk, limknektar samt ett välutrustat skåp med handverktyg. Lägg därtill ett bord med fyra stolar och en tillhörande kaffebryggare, så kan det väl inte bli annat än trevligt att vistas i denna lokal.

Dock, betonar Karin, sker allt arbete på egen risk och med största aktsamhet om lokal, maskiner och övrig utrustning. Alla betalande medlemmar har tillgång till lokalen och kan hyra den genom Pias försorg.
Det är Sandsjö Hembygdsföreningens önskan och förhoppning att "Snickeriet" ska bli till glädje och nytta för alla intresserade och att det ska kunna bidra till att bevara och utveckla den gamla goda snickeritradition som hela Sandsjöbygden är känd för.

Riktlinjer
För dig som vill nyttja snickeriet
- Du ska ha erhållit en introduktion av föreningens snickeriansvariga innan du får använda några maskiner eller verktyg i snickeriet.
- Allt snickeri sker på egen risk. Hembygdsföreningen har inget ansvar vid skador.

-Ta inga risker! Du kan skada både dig själv och förstöra utrustningen.

- Använd alla tillgängliga maskinskydd och personlig skyddsutrustning såsom skyddsglasögon & hörselkåpor.
- Använd alltid inkopplad spånsug, eller koppla på grovdammsugaren till de maskiner/handmaskiner som dammar och skräpar.
- Kontakta snickeriansvarig (Karin Larsson-Salander) direkt om du skulle märka att någon maskin strular eller att något verktyg gått sönder.
- Målarfärg får inte användas i snickeriet.
- Lämna snickeriet i toppskick! Städa noga, sopa maskiner, bänkar och hela golvet. Lägg var sak på rätt plats. Slipa verktyg, om de blivit slöa.

Vem äger tillträde?
Endast medlemmar och deras barn har tillgång till snickeriet.

Medlem:

• Pris per dag: Vuxen 100: - (Under 18 år gratis i sällskap med vuxen)
  • Medlemmar som gör en arbetsinsats för föreningen har fri tillgång till snickeriet.
  • Bokning sker via telefon 070-370 27 55 eller mail sandsjohembygdsforening@hotmail.se
  • Nyckel hämtas och lämnas i Hembygdens hus under ordinarie öppettider, eller på annat avtalat sätt.