Från fattigbössa till stolt nationaldagsfirande

25.10.2019
Fattigstugan i Norra Sandsjö socken

En gång i tiden stod Fattigbössan vid vägskälet i Norra Sandsjö. Idag firar sandsjöborna stolta sitt land på Nyholmsberg och på torget i Bodafors. Det är dags för Sandsjö Hembygdsförening att presentera sin kalender för 2020. På lördag 9 november är det dags för Öppet Hus i Hembygdens hus, kl 14.00-17.00, och då premiärsäljs den.

Den nya kalendern följer traditionen från början av 1990-talet. Den innehåller gammalt och nytt från Sandsjö socken. Kalenderkommitteen, Pia Andersson, Sven Danielsson, Olof Simonsson och Rolf-Krister Bergström, har grävt djupt i föreningens digra fotoarkiv likaväl som den har gjort nya intressanta reportage.

Läsaren får uppleva spännande byvandringar i Djurseryd och Björnaholmen liksom den får följa med till Nyholmsberg och Bodafors torg, i strålande sommarväder, för att hylla Sverige och vår vackra natur.

I Sandsjö Stationssamhälle startade på 1880-talet en "friskola". Det var en sammanslutning, som kallades "De syndfria", som satte igång en egen skola med säte i gamla Betania. Vid denna tid avslogs begäran om namnändring från Fattigstuga till Ålderdomshem och i protokollet listades människor som "odugliga".

Vilka var deltagarna i Bodafors manskör under 1930-talet? Var låg Sandsjö Mejeri? Vem har skildrat Demonstrationståg i Sandsjö 1904? Vem är årets bodaforsprofil? Vad kunde bodaforsungdomar ta sig för en vacker vintersöndag under 1950-talet?

Allt detta och mycket mer får man sig till livs då man slår sig ner för att studera den rika, intressanta och mångfasetterade årskalender, som Sandsjö Hembygdsförening återigen saluför. Dessutom får man en inblick i vad föreningen driver för projekt. Under 2019 har ett nytt bibliotek inrättats, ett valv har rivits, Stenjätten har renoverats, Radiomuseet har fått nya lokaler, gardiner har satts upp och en hiss har installerats.

Ordförande Greger Phalén hälsar alla besökare hjärtligt välkomna till årets Öppet Hus på Hembygdens Hus lördag 9 november och ser fram emot stundande föreläsningskvällar i den "Stora samlingssalen".

Text: Rolf-Krister Bergström, Foto: Hembygdsföreningens arkiv