Öppet arkiv – väcker minnen till liv

10.11.2019
Titta här, säger Bodil till Birgit Hallström! Här har jag bilder på dina barn.

Från en gråkall, mulen och regnig novemberdag in till värme och ljus i Hembygdens Hus. Detta steg tog ett 75-tal intresserade hembygdsvänner då de på lördagseftermiddagen besökte Sandsjö Hembygdsförening.

Festkommittén serverade kaffe med ostkaka och på varje bord låg ett stort antal av föreningens album för allmänt beskådande. En donation av 23 album hade nyligen gjorts av Bodil Johansson, som under många år, med stor entusiasm och iver, drivit Bodafors öppna för-skola. Under alla år har Bodil, i dessa album, noggrant dokumenterat sin verksamhet. Eftersom aktiviteter under lång tid skett i det gamla Epidemisjukhusets lokaler är det för Hembygdsföreningen av alldeles extra intresse att ta del av alla hennes bilder och texter.

I arkivet tog Sven Danielsson och Rolf-Krister Bergström tacksamt emot nya bilder, nya texter och livfulla berättelser om gamla kända sandsjöprofiler. - Visste ni att Erik Målare bodde och arbetade en hel sommar hos oss i vårt torp? - Hemma hos min bror hittade vi fina bilder på bröderna Sandqvist ifrån Sjövik. - Jag har en nedteckning från Grahns café. Är du intresserad av den, så kan jag maila den till dig. - Har ni sett bilden jag var inne med och lät Pia scanna av? Tacksamma arkivarbetare log och noterade med glädje att så många ville bidra till att utöka kunskapen om sin hembygd. Stolarna runt borden fylldes snabbt och det surrade av alla igenkännande och belåtna uttryck då folk jämförde och visade varandra foton och därmed väckte otaliga minnen av skilda slag till liv.
Mitt i folksamlingen cirkulerade Hillevi Sellman och Christer Matsbo, vilka sålde lotter och 2020 års almanacka, vilken nu finns att köpa på Hembygdens Hus. Då klockan slog fem summerade Birgit Engqvist och hela festkommittén eftermiddagen och konstaterade att den gått i trevnadens och gemytets tecken, att folk hade haft roligt och att ostkakan och kaffet smakade gott. - Välkomna tillbaka i december då ska vi försöka anordna en bild- och föreläsningskväll i samband med att vi inviger det nyslagna valvet, hälsade Sven och Rolf-Krister.

Text och foto: Rolf-Krister Bergström.