Årsmöte i Emåkyrkan

12.10.2021

Sandsjö Hembygdsförening håller årsmöte.
Emåkyrkans samlingssal fylldes med ett 70-tal förväntansfulla medlemmar till Sandsjö Hembygdsförenings försenade årsmöte för 2021. Förhandlingar, fika och underhållning stod på eftermiddagens program.

Greger Phalén lämnar över ordförandeskapet samt nyckeln till Hembygdens Hus till Magnus Rydholm

Efter inledande ceremonier kom man till valberedningens förslag på styrelse. Greger Phalén hade aviserat sin avgång. Vem skulle ersätta? Magnus Rydholm var valberedningens förslag. Enhälligt valdes han och på stående fot deklarerade han sin programförklaring.
"Struktur bygger man med hjälp av medlemmar och en strategi som omfattar sex möten. Detta skall resultera i en plan, som ska ligga färdig till nästa årsmöte i mars 2022".

Symboliskt överlämnade Greger ordförandeposten genom att överräcka ordförandeklubban samt nycklarna och koden till Hembygdens Hus.
Nya styrelsemedlemmar blev Elin Gustafsson och Hanna Pantzar, Ted Sandstedt avgående var Niklas Gustafsson och Hillevi Sellman.
Till hedersledamot valdes Hillevi Sellman, som efter detta föredrog en lång, minnesrik kavalkad genom föreningens historia.

Festkommittén serverade kaffe och gott tilltugg och därefter tog Sven Danielsson och Rolf-Krister Bergström besökarna med på en bildsprakande vandring genom Bodaforsutställningen 1955. Denna pågick under midsommarveckan och var ett fyrverkeri av attraktioner och kulturevenemang med besök av Moa Martinsson, som en av höjdpunkterna. Som avslutning sjöng mötet, under Gregers ledning, allsång på "Bodaforsvisan".

Anders Lagerqvist avtackade alla medverkande och avgående styrelsemedlemmar med blommor och därmed avslutades årsmötet.