Åter en Sandsjökalender

26.10.2020

Alltsedan 1994 har Sandsjö Hembygdsförening återkommit med en årskalender. Så även detta år. Kalendern för 2021 ligger ute till försäljning och för studier av intressanta händelser i den lokala historien. Den optimala julklappen till den som vill lära känna Sandsjö sockens historia.

Varje år sedan 1992 har Sandsjö Hembygdsförening gett ut en årskalender med foton hämtade ur det rika bildarkivet. Oftast har fotona ackompanjerats av en medföljande text, som berättat och förklarat hur saker och ting varit beskaffade. Så sker även i år.

Visst har folk hört talas om Via Dolorosa, men kanske inte i den skepnad som begreppet förekommer i kalendern.
Ralph Erskine är en mycket känd arkitekt, men hur många vet att Bodafors kyrka är den enda kyrkolokal han ritat. Om du inte vet vad ett "Pluttahus" är så får du reda på det i kalendern.
Byvandringar har varit och är populära i Hembygdsföreningens program. Följ med och upptäck Stationsgatan och gården vid Halla.

Redan 1919 togs de första dansstegen på en bana vid Björkbacken. I kalendern kan ni läsa om hur den kom till.
Djupadal, ett exotiskt namn på en stadsdel, men hur ser där ut i dag?

Bensinmackar växte upp som svampar ur jorden på 1940- och 1950-talen. Kommer ni ihåg var de låg?

Polerare var en speciell yrkeskår på AB Svenska Möbelfabriken och de höll till i B-fabriken, det så kallade Flyget. I årets kalender får ni reda på vilka de var och vad de verkligen gjorde.

I årets upplaga förekommer också många av de människor som har följt med på byvandringar och träffar.
Kalendern kostar 80:- och kan köpas på Hembygdens Hus, i ServiceButiken, på Medborgarkontoret och hos Handlar´n i Sandsjöfors.

Aldor Albertsson hälsade alla besökare välkomna till Halla.
Bengt Göran förevigade den nya kyrkolokalen. Ett verk av Ralph Erskine.
Grabbarna bildade det religiösa rockbandet Via Dolorosa.
Skjutbanan var livligt frekventerad i början av 1900-talet.