Bodafors inspirerar!

11.09.2023

Bodaforsdagen  den 9:e september 2023

Strålande sol, knallar på infart, ambulans, brandkår och uniformsklädda brandmän, glada tillrop, hammarslag ekade, ljudprov analyserades och spännande produkter från den lokala landsbygden dukades fram på de allra mest aptitliga sätt.

Det rådde feststämning i Bodafors och det verkade som om hela bygden mönstrat upp och tagit sig in till centralorten. Bilar översvämmade parkeringsplatserna i centrum och det stockades sig på Sandsjövägens genomfart.
På torget hade nästan alla Bodafors lokala föreningar riggat upp stånd med kända profiler bakom disken. Det fanns chokladhjul, T-shirtar, symaskiner, honungsburkar, blommor, våfflor, nybakade kakor och mycket, mycket mer.

I svarta "uniformer" och färgglada slipsar tog den stora hornmusikkåren från Ekenässjön plats bredvid torgscenen, Hoppborgen pumpades upp och de båda conferenciererna, Karin Larsson Salander och Magnus Rydholm, prövade röststyrkan i de uppsatta mikrofonerna.

Försiktigt närmade sig folk scenen och tog plats i de utsatta stolarna. Alla var välkomna. Rullatorer, rullstolar, kryckor och käppar blandades med ystra ungars glada spring och förväntansfulla ungdomars nyfikna blickar runt omkring sig för att kanske kunna upptäcka någon vän, klasskamrat eller sällan sedd släkting.

Med en rivig marsch drog musikkåren uppmärksamheten till sig, applåderna ekade och då trädde Karin och Magnus upp på scenen och hälsade alla hjärtligt välkomna.
- Vi är bara vikarier, urskuldade sig Magnus, men vi skall göra vårt bästa för att leda er genom detta soliga förmiddagsevenemang.
- Det är verkligen roligt att alla arrangörer får ett så stort gensvar av er Bodaforsare, fortsatte Karin.

- Nu skall jag presentera dagens invigningstalare, sade Magnus. Hon heter Sara Lindberg, vårt kommunalråd, och hon kommer här.
- Tack för att jag fått chansen att stå här inför er bodaforsare idag. Här i samhället finns det ett märkligt driv. Här finns kultur, ett levande centrum, inbjudande natur och en drivande kraft i samhället.
Bodafors inspirerar!

Vi måste skapa ett "Världens rum" för människor och möten. Detta skapar vi själva. Se er omkring! Höj blicken! Se hur det sprudlar av liv omkring er! Skapa möten! Ta vara på denna möjlighet, avslutar Sara Lindberg sin appell till de andäktigt lyssnande åhörarna.

Magnus tackar Sara och överlämnar en praktfull blombukett. Med denna i famnen går Sara ner i publiken, faller på knä framför 97-åriga Olga Erixon och hyllar denna rakryggade kvinna, som trotsat livets vedermödor och trots sin höga ålder fortfarande har ett sprudlande intellekt.

Line Isaksson äntrar scenen, beredd att snarast dela ut Bodaforspriset till en värdig mottagare.
- Årets pris går till………… blomsterdrottningen, Ida Wändal! ropar Line och en stolt Ida vandrar fram och efter en lång och förtjänstfull motivering får hon sitt pris under starka applåder.

Därefter intar pigga barn podiet och det blir glada sånger, levererade av Emåkyrkans barnkör.

"Tuggmetall" ett musikband från Kulturskolan gör entré och med jublande tromboner vidtar ett antal välkända låtar under publikens och inte minst glada föräldrars tillrop.

Nu är det dags för dagens rapportör att syna publiken i sömmarna och han börjar en rundvandring bland alla både kända och okända ansikten. Ganska snart märker han att en stor del av publiken är tillresta besökare, som hyllar arrangörerna till Bodaforsdagen. De flesta har varit här vid tidigare tillfällen och nickar igenkännande åt grannar och bekanta. Här står göteborgare bredvid stockholmare och gislavedsbor trängs med landsbrofolk. Från Vetlanda kommer välkände Yannis Politis med fru och från Ljungby och Hornsborg kan man se Ingemar Mårtensson med syster Barbro och maken Ingemar Jonsson.
Peter Schagerlind med fru Ulla-Karin är på gammal hemmaplan fast de nu bor i Jönköping.
Sara Lindbergs önskan om "Ett Världens Rum" där folk möts, trängs, utbyter åsikter och skapar gemensamma mötesplatser uppfylls verkligen denna dag.

Bakom medborgarkontoret kör Fredrik Ragnar fram ambulansen från Sävsjö.

- På 10 minuter hämtar vi dig här, lovar han och visar snabbt upp inredningen för besökarna. Fredrik är klädd i full uniform.

Strax intill svänger Bodafors Brandkår upp sina bilar med styrkeledaren Fredrik Fransson i spetsen. Sara Fridhagen stiger ur insatsbilen och presenterar dagens jourstyrka.
- Du ser lätt vem som är insatsledare, säger hon, det är Fredrik med gul hjälm. Vi andra har vita. Dagens styrka består av Joakim Eliasson, Jada Kosmac, Fredrik Borg, Fredrik Billemark och Magnus Qvarnström förutom Fredrik och jag själv, berättar Sara med ett stort och stolt leende.
Hon fortsätter:
- Vi är 15 personal i tjänst och 2 är under utbildning. Vi är väldigt glada för ytterligare nytillskott.

Under dagens lopp får barnen stiga in i brandbilen, släcka eld med både vatten och pulver, träna HLR samt även provligga Fredrik Ragnars ambulansbår.

Vid torgets nordöstra hörn har två sminköser mottagning och alla barn kan under några minuter begåvas med både tilldragande, men också skräckinjagande ansiktsmasker.

Vi Snickargatans infart talar en skylt om att Hembygdens Hus bjuder på kaffe med hembakta kakor. Dörren står vidöppen och folk sitter ute i trädgården, men även inne i det gamla Epidemisjukhuset finns människor som letar anhöriga eller bara vill bläddra i Sven Danielssons alla 93 utställda album. Besökarna noterar att Karin Larsson har en Kafédisk under uppbyggnad inne i samlingssalen och att även delar av arkivet finns att tillgå.
Två äldre damer, båda en bit över 90 år, har bänkat sig och blir glada då de får sällskap och berättar gärna om sin uppväxt i och utanför Bodafors.
På andra våningen serverar Hanna Pantzar, Malin Rydholm och Ingrid Bergström kaffe och deltar glatt i samspråket med besökarna.
I trädgården vakar "Stenjätten" över de kaffedrickande gästerna och väl inne i vestibulen kan man glädja sig åt den nyinsatta handikapptoaletten.

Frampå eftermiddagen stängs kaffeserveringen och på stentrappan sitter en medtagen Peter Pantzar och meddelar att hans veteranlag i innebandy nyss föll mot "Dagen Hjältar" med 9-3, trots en storstilad insats av det äldre laget.
En ny promenad längs Sandsjövägen upp mot torget medför stor trängsel längs trottoaren och man lägger snabbt märke till Rosteds Livs utbyggnad mot Tandkliniken. Om några veckor ska den stå färdig beredd att ge ny och utökad service åt kunderna.

Under denna Årets Bodaforsdag haglar lovorden över den arrangerande gruppens arbete och engagemang. De många hemvändarna vill gärna komma tillbaka nästa år och de ystra barnen vill mycket gärna återigen uppta sina glada hopp i Hoppborgen. För övrigt har det varit ett otroligt givande mingel och skapande av naturliga mötesplatser på torget och i dess omgivning under dagens lopp.
Under eftermiddagen fortsätter aktiviteterna och avrundas klockan 14.30 då Bodaforsloppet går av stapeln.

På Emåvallen spelas seriefinal Bodafors SK mot Ekenässjön. Matchen livesänds av Smålands Dagblad. (Tyvärr besegrades BSK och matchen slutade 0-3)Då kvällen inträder och torget är städat lägrar sig åter lugnet i "Den forna Möbelmetropolen" och samhället finner ro och laddarmed kraft för nästa års Bodaforsdag.