Bodaforsdagen 2021

16.09.2021

Regntunga skyar skingrades och en behaglig sensommarvärme spred sig över Bodafors torg då Equmeniaorkester från Ekenässjön, med smäktande och pigg musik, blåste in den efterlängtade Bodaforsdagen.

BODAFORS TORG - GLÄDJE OCH AKTIVITET

Det kändes som om "Befrielsens timme" hade slagit just denna dag, lördagen den 11 september 2021. Från när och fjärran strömmade folk till för att träffas och trivas tillsammans på Torget. Det var som om det fanns ett uppdämt behov bland Bodafors invånare att återigen få komma ut och mötas för att prata och umgås efter den långa och hårda pandemitiden.
Bodafors Näringslivsgrupp, som hade anordnat arrangemanget, syntes lite överallt, vandrande omkring i sina gula västar. Spärrband vittnade om att pandemirestriktioner fortfarande gällde. Sexhundra personer på torget betydde att kön utanför avspärrningarna ringlade lång i väntan på att få komma in.

Efter hornmusikkårens två inledande musikstycken äntrade Karin Salander talarstolen.
- Ärade bodaforsare! Jag heter Karin Salander. Jag skulle kunna tala om mina intressen, som är gäddfiske, möbelsnickeri eller mitt jobb som slöjdlärare, men jag väljer att tala om våra ungdomar.
Vår framtid ligger i ungdomarnas engagemang och deras vilja att axla föregående generations mantlar. Här krävs respekt från båda sidor och ett samarbete och en tro på att vi tillsammans kan lösa problem och konflikter...

Så ungefär startade Karin sitt tal och slutade med att förklara Bodaforsdagen invigd och önskade alla närvarande en härlig och innehållsrik upplevelse. Eva Albertsson tackade Karin och överlämnade en vacker blomsterkvast.

De vita plaststolarna hade nu börjat fyllas framför scenen och torget myllrade av folk, som ville tränga på för att höra och se när orkestern åter spelade upp och banade väg för sång- och dansgruppen Piggelin, från Emåkyrkans ungdomsverksamhet. Med glädje och entusiasm hoppade de, skakade och sjöng för fulla halsar. Allt under ledning av ? och ?.

Längs torgets sidor kunde man se välkända bodaforsprofiler, som saluföred olika produkter. Olle Monarks dotter Inger Littberger, marknads förde ett sång- och poesiprogram, Barbro Helgesson från Havsjö sålde hembakade ostkakor, Ann-Chatrin Jonsson representerade Erikshjälpen, Alice Vändal sålde växter och PRO stod för väldoftande våffelbak genom Ulla Knutsson, Christina Borefur och Monica Axelsson.

Fredrik Karlsson och Urban Andersson rullade lotterihjulet, Line Isaksson och Fredrik Ragnar saluförde Samhällsföreningens ärenden och "Karins skafferi" sålde nyttiga grönsaker genom Karin och Sofia Josefsson,

Lite längre hittade man Ida Molin, nybliven konditor, som hade dukat om äkta hembakta kakor på ett bord.

Om man valde att gå in på Medborgarkontoret så hittade man John-Erik "Nonne" Knutsson leende förklara sina konstverk för bl.a. hemvändande Lena Jonsson, Kajs dotter. I färgsprakande akryl- och glasteknikmålningar lyste John-Eriks oerhörda kreativitet och produktivitet igenom.

Nere vid Sporthallen hade åtskilliga bilar kört fram och öppnat upp sina spännande dörrar för att exponera sina produkter i en "bakluckeloppis".

Karamellkokare frestade med färgglada godisremmar och en charkvagn bjöd ut delikatesser i en mängd rökta och orökta varianter.

Det stundande kyrkovalet satte sin prägel på dagen och varje grupp hade sina representanter på plats.

Bengt Knutsson stegade fram och mottog utmärkelsen "Årets Bodaforsprofil", vilken, synnerligen välförtjänt, tillföll Bodafors Orienteringsklubb för dennas insats i och med tillkomsten av "Aktivitetsspåret".

Efter denna livfulla och intressanta start på Bodaforsdagen kanske man blev sugen på en kopp kaffe med doppa. Hembygdens Hus hade då slagit upp sina portar med hembakta kakor och en mysig miljö. Här träffades gamla och unga, berättande minnen eller bara gladdes av att åter kunna komma samman. Alla servades av Ing Britt Johansson och Birgit Engqvist, vilka var dagens kökspersonal.

Än en gång måste man konstatera att Näringslivsgruppens representanter hade gjort ett utomordentligt arbete och att bodaforsborna slöt upp så gott som mangrant för att visa sitt engagemang och sin glädje över att folk vill engagera sig och sätta Bodafors namn och ära på kartan.

Text /Foto: Rolf-Krister Bergström