Byavandring i Björnaholmen

14.06.2019
Johan, Sofie och Malva Emilsson i Björnholmen.

BYVANDRING I BJÖRNAHOLMEN
Under ledning av Sandsjö Hembygdsförening samlades deltagare under tisdagskvällen för att besöka Björnaholmens gårdsbestånd och få ta del av dess historia.

Dagens oväder hade rasat undan, regnet upphört och i en något kylig försommarkväll tog Gunvi Emilsson emot ett 30-tal intresserade besökare från Sandsjö Hembygdsförening på den forna ladugårdsbacken.
Hon lämnade snart över ordet till äldste sonen Johan, som tillsammans med sin fru och yngsta dotter bjöd in sällskapet i den totalrenoverade ladubyggnaden. Här inne berättade han att gården varit i släktens ägor sedan 1928. Marken har arrenderats ut och de själva har ägnat sig åt skogens skötsel, samtidigt som de har arbetat med sina ordinarie yrken.
Bröderna har dessutom tillsammans med sin far ett mycket stort natur- och jaktintresse.

Johan fortsatte sin berättelse om hur han och hans bror Niclas byggt upp ett företag, som jobbar både lokalt och nationellt. Det har fått namnet Höglandets Energi Automatik AB och sysselsätter nio personer. Företaget arbetar mycket mot SJ och reparerar och renoverar ställverk och det går mycket bra att arbeta med detta från den småländska landsbygden. Samtidigt med det riksomfattande arbetet ägnar företaget sig också åt lokala elinstallationen samt montering av solpaneler.

Där Johan slutade tog representanter från Hembygdsföreningen över och berättade Björnaholmens historia från 1500-talet via många olika ägare, auktioner, skogsavverkningar, skiften och arvsuppgörelser fram till år 1928 då Frans Karlsson, Ingatorp, Johans anfader, införskaffade gården i nuvarande släktens ägor för summan 50.000 kronor.

Efter en rundvandring, som familjen ledde, besågs alla byggnader och besökarna gladdes över hur bröderna Emilsson förvandlat den gamla bondgården Björnaholmen, genom kompetens och engagemang, till ett lysande företag, skräddarsytt för dagens moderna krav.

Byvandringen avslutades med gemensam fika på ladugårdsbacken, där ordförande Greger Phalén bidrog med att recitera en uppskattad dikt av Pelle Näver på klingande småländska.
Det samlade omdömet om kvällen var att det var en intressant, givande och mycket trevlig vandring som fortsätter i Djurseryd den 22 augusti.