Filmafton i Hembygden Hus

23.01.2020

Sandsjö Hembygdsförening inbjuder till en afton i den gamla svartvita filmens tecken. På duken spelas upp scener från 1930-talets Bodafors. Människor, miljöer, händelser och hus flimrar förbi i en, som det tycks, aldrig sinande ström. En riktig fullträff i gammal hederlig Bodaforshistoria.

I den mycket välkända Forssläkten fanns en man, som hette Axel Fors. Han hade elva syskon och var yngste sonen till den aktade grenadjärsoldaten Jonas Petter Fors, som bodde i Stolpen.
Axel bedrev handelsbod tillsammans med sin bror Edvard, men hade dessutom många andra intressen. Ett av dem var att fotografera och även filma verkligheten runt omkring sig.

Dessa produkter förfogar Hembygdsföreningen över och erbjuder denna afton alla besökare att delta i en "Minnenas vandring" i 1930-talets Bodafors.

Som exempel på filmscener kan nämnas en stadsvandring, naturupplevelser, brandkårsövning, lantarbete, fotbollsscener och mycket, mycket mer.

Sven Danielsson och Rolf-Krister Bergström kommer att guida besökarna genom de olika filmscenerna och stoppa upp för att låta tittarna känna igen miljöer och människor. De hoppas naturligtvis få gensvar genom att publiken ska lämna uppgifter om okända scener och detaljer.

Välkommen till Hembygdens Hus onsdagen den 29 januari klockan 18.30.

Kvällen avslutas med kaffe och hembakade kakor.