Filmafton - Industri och Hantverk

21.03.2022

Industri- och hantverksafton i Hembygdens Hus
Efter den långa pandemitiden var det äntligen dags att slå upp portarna i Hembygdens Hus för årets första Filmafton. Förväntansfulla besökare köade för att ta del av en film av ortens mästerfotograf, Axel Fors.

Sven Danielsson och Rolf-Krister Bergström inbjöd till en guidad tur i Axel Fors filmvärld. Denna gång visade de en film från 1950-talets Bodafors. Besökare från hela socknen, men även utsocknes, bänkade sig i Hembygdens Hus och så småningom uppgick antalet till 45 förväntansfulla och intresserade personer.

År 1950 hade Bodafors Hantverks- och Industriförening anordnat en stor mässa i köpingens centrum. De hade då också beställt en film av Axel Fors, vilken i mycket detaljrika scener skildrade tillverkningsprocessen i Forsbergs Borstfabrik. Varje arbetsmoment var noga beskrivet och dessutom radades det upp kända anleten och profiler från nu bortgångna ortsbor. Minnen och igenkännande ögonblick dök ideligen upp för de besökare som satt bänkade framför filmduken.

Efter besöket på Borstfabriken tog Axel oss med på en rundvandring på Birger Larsson fabrik. Vi fick även följa med till murare, snickare, kakelugnssättare, skräddare, rörmokare, smed, frisör och plåtslagare som verkade i köpingen under denna tid.
Filmen avslutades med Hantverksföreningens fest med mat och dans på Bodafors hotell.
I efterhand hade ljud lagts på filmen och kända bodaforsprofiler namngav de medverkande.

- Ni måste visa bilder eller film från Svenska Möbel och från Bodaforsutställningen 1955 nästa gång! önskade de damer som hade haft sina anhöriga på fabriken och som själva hade deltagit i Karnevalståget 1955.

Efter filmvisningen kunde besökarna glädjas åt kaffe och hembakade kakor. Kommentarer och minnen surrade i luften och när skymningen slutit sig kring Hembygdens Hus så vandrade alla nöjda hem och gladdes åt nästa bildvisning som sker på årsmötet den 10 april i Norra Sandsjö Bygdegård.