Full salong på Hembygdens Hus

20.02.2020

FOLKFEST I HEMBYGDENS HUS

Den inblick i Bodaforslivet under 1930-talet som Axel Fors, genom sina filmer, dokumenterat drog åter många besökare till Hembygdens Hus i Bodafors. Redan halvtimmen innan start var salongen full och åter fick, tyvärr, en del åhörare vända hem. Många som fick vända i dörren vid förra visningen bänkade sig nu, i god tid, framför filmduken.

Besökarna fick följa med från det anspråkslösa grenadjärtorpet Västra Torp i Broddarp via gården Stolpen i Sandsjö stationssamhälle till Axel och Edvard Fors specerihandel på Magasinsgatan. Det var med denna affär, som Axel Fors byggde upp sina fritidsintressen där de största var fotografering och filmning.
Med Sven Danielsson och Rolf-Krister Bergström som guider fick betraktarna följa med på en vandring genom en köping, som med bildernas hjälp, föreföll vara en vacker idyll. Nästan ingen trafik, prunkande trädgårdar, lantligt lugn och ståtliga träfasader mötte den vandrande gruppen.

På smala, grusade gator ryckte en brandbil ut, med sprutan på släp, en skumpande utflyktsbuss rullade genom mörka höglandsskogar ner mot Braås för besök hos folklivsskildraren J.A. Göth. Storsjöns snöfyllda isparkett spårades av Albin Ahrenbergs populära flygplan, och som Sven kommenterade genom att berätta om sin egen flygtur med pappa och farbror. På Wahre gård volmade bröderna Fransson sitt hö i strålande sol. Ja, många minnesbilder dök upp hos auditoriet och skratt och leenden följde i de fladdrande bildernas spår.

- Ni måste plocka fram fler filmer och bilder! Det är ju jätteintressant det här, kommenterade många i publiken.

- Vi ska se vad vi kan göra. Något spännande ska vi nog kunna hitta! medgav Sven och Rolf-Krister och det verkade som om de redan hade förberett en ny djupdykning i "Den svenska Möbelmetropolens" innersta gömma, Sandsjö Hembygdsförenings rikhaltiga arkiv.

Som vanligt, måste man säga, njöt besökarna hembakta kakor från Ing-Britt Johanssons, Iris Malmqvists och Rose-Marie Franssons flinka händer, medan Annette Häll, Anna-Lena Sundqvist och Stefan Ström skötte kaffehanteringen. Vid inträdet satt Ingrid Bergström. Återigen får man konstatera att Vuxenskolan och Hembygdsföreningen förenats i en lyckad tillställning.