Gamla tider fyllde Hembygdens Hus

31.01.2020

Det gamla Epidemisjukhuset fylldes av liv och förväntan. Andäktigt satt de församlade besökarna, ett åttiotal, framför filmduken och beskådade de flimrande svartvita filmsekvenserna, som dansade fram på arenan framför dem. Sandsjö Hembygdsförening hade bjudit in allmänheten för att visa och berätta om Axel Fors filmer från 1930-talet.

Tre kvart innan föreställningen startade hade Hembygdens Hus fyllts av nyfikna och engagerade åskådare, vilka alla, på något sätt, hade anknytning till Bodafors. Föreningen samlade alla resurser, i form av stolar, för att kunna tillmötesgå de hitresande, men tyvärr, så fick ett flertal vända. I den nya föreläsnings- och filmsalen var ett åttiotal personer bänkade inför starten.

- Dessa filmer är ett axplock från en svunnen tid i Bodafors historia. Det är 1930-talets verklighet så som handelsman Axel Fors skådade den genom sitt kameraöga. Vi har hittat dem i arkivet, restaurerat dem för er skull. Så inledde Sven Danielsson och Rolf-Krister Bergström sitt berättande.
- Ni kommer i kväll att få möta människor, miljöer och händelser, som en del kanske minns, en del har hört talas om, men för de flesta av er blir det nog en nyttig lektion i er hembygds historia, fortsatte de.
- Jag bor nu i Nässjö, men jobbade som expedit hos Axel i hans affär. Det ska bli roligt att se om jag känner igen mig, utropade Gun Axelsson, tillrest från Nässjö.

- Min mamma fyller 100 år i år! Kan jag inte få låna filmen och visa den på hennes födelsedag, frågade Ingemar Wareborn från Fredriksdal.

- Vissa av dessa scener borde visas för allmänheten på SVT så att ungdomen får se hur Sverige har utvecklats sedan 1930-talet, yttrade ett sällskap, hemmahörande på Dammgatan i Bodafors.

Salen var nu fylld till varje kvadratcentimeter och besökarna skulle inte bli besvikna. En minnenas vandring genom Bodafors, från väst till öst, en Karl Larsson marscherande i spetsen för hundratals frälsningssoldater samt festdeltagare från Bodafors, ledda av fanbärare och pampig blåsorkester på väg mot Hornaryds äng, en brandkårsutryckning och däremellan sköna naturbilder och skördearbete från Vare gård.
Besökarna fick sig till livs både film, kompletterande fakta och personalia.

- Har ni fler filmer i arkivet? Kan ni inte plocka fram dem, i så fall?
- Jo, visst finns det fler filmer. Många! Det finns material för många trevliga cineastiska stunder tillsammans,
svarade Sven och Rolf-Krister.

Filmerna skapade många anledningar att minnas och många lämnade kompletterande upplysningar samt orsakade ett flertal diskussionsämnen kring det efterföljande kaffebordet.
Återigen fick föreningen bevisat att den nya föreläsningssalen varit en lyckad satsning och att arkivets slumrande material kan väckas till liv och skapa intressen och engagemang hos de som stöder föreningen.
I köket hade flitiga vänner både bakat och anordnat en förträfflig servering. Annette Häll och Stefan Ström fick jobba för högtryck då kaffet serverades.

Sven och Rolf-Krister bestämde på stående fot att de kommer att anordna ännu en kväll med filmprogrammet för de som fick vända i dörren. Den kommer att annonseras på hemsidan och på gängse affischeringsplatser i samhället.
Många besökare dröjde sig kvar för att berätta minnen eller för att ta del av föreningens olika bokutgåvor.
Det är med stor glädje och tacksamhet arrangörerna upplever ett så positivt och genomgripande intresse från det stora antalet besökare.

Foto o text:
Rolf-Krister Bergström