Glada toner från Nyholmsberg

25.07.2022

Mörka regnmoln vandrade i periferin runt Nyholmsberg under lördagseftermiddagen. Bergstoppen klarade sig emellertid ifrån nederbörd och välkomnade istället glatt det trettiofemtal besökare som letade sig upp för den gamla välkända stigen mot toppen.

Sandsjö Hembygdsförening hade inbjudit till sommarcafé med hembakta kakor och sprittande musik. Scenen intogs av duon "Rubb och Stubb", vilket betydde konstsmed Lars-Göran Larsson och Pia Vungi.
I två omgångar roade de publiken med sina medryckande melodier, många av dem härrörande från den irländska musiktraditionen. Pia presenterade visorna, som ofta hade lustiga titlar, " Ut kommer Gösta", "Vafalls! Vals?", "Gladlåten" eller "När ägget jagar baconet i stekpannan".
Mest intryck gjorde dock Lars-Görans egenhändigt komponerade låt eftersom han dedikerat den till ett ord, som han alltsedan barndomen aktat och ärat, nämligen ordet Solidaritet. Låten heter "Solidaritetspolska".

Den grönskande inramningen runt scen och bänkar visade på småländsk natur, spelmansglädje och en oefterhärmlig gemenskap förenad på en underbar plats, den urgamla mötesplatsen Nyholmsberg.

I pausen serverade flinka händer besökarna kaffe med dopp och så grupperade sig folk för samtal och diskussioner innan "Rubb och Stubb" åter körde igång med melodier som tonade ut från munspel, dragspel, gitarr, fiol, banjo och balalajka.

- Ett stort och innerligt tack för ert engagemang och ert stora kunnande, sade Magnus Rydholm. Vi brukar inte skänka blommor och blader, utan istället lämnar vi ett minne från vår förening i form av en stilig mugg. Därefter öppnades möjligheter för besökarna att ta del av den gamla Krogstugan och Knektatorpet, som stod där nystädade och luktade såpa.

Vädrets gudar var denna eftermiddag ytterst gynnsamma och som avslutning spelade "Rubb och Stubb" sin sista låt som var döpt till "Cykellåt".

Text och foto: Rolf-Krister Bergström