Glada toner över Nyholmsberg

24.08.2023
Christina Borefur och Lotta Wirehn njuter av Karin, Hembygdsföreningens egen näktergal

Glada toner över Nyholmsberg

Sprittande toner och glad musik strömmade ut över det grönskande Nyholmsberg, som stod där i all sin sensommarprakt. Bänkar var framsatta, gräsmattan nyklippt och kaffebordet dukat. Allt var redo för att ta emot kvällens publik och så klev Magnus Rydholm upp på scenen:
- Hjärtligt välkomna allihop till kvällens Allsång på Nyholmsberg!

Det var Sandsjö Hembygdsförening som i samarbete med Vuxenskolan hade kallat samman till allsång. Ted Sandstedt, Kent Schmidt och Håkan Bertilsson stod för musiken och hembygdsföreningens egen Karin Larsson Salander stod för skönsången.
Föreningens ordförande Magnus Rydholm gjorde storstilad debut som konferencier och sångledare.

Först till mikrofon var Ted, som ryckte igång publiken med den glada "Min gitarr". Därefter stämde alla in i "Visa vid vindens ängar" för att inte tala om vilket gung det orsakade då gamla hederliga "34:an" intonerades.

- Nu ska vi ta en gammal hederlig religiös slagdänga!, utlovade Karin och så stämde hon andaktsfullt upp med "O, store Gud!". Kanske hade den välkände sångaren Oskar Ahnfeldt en gång för länge sedan stått på samma plats och sjungit samma sång.

Även Magnus gjorde ett solonummer då han sjöng Beatles paradlåt "Let it be". Han återkom senare med sången "För kärlekens skull".

Ted berättade om Dan Andersson och Orsa Finnmark och så var det dags för "Jag väntar vid min mila". Han passade även på att dra en skröna om sin morbror Målle Lindberg.

Strax innan kaffet och fikat så var det dags för "Dagny, kom hit o spill…" och så marscherade församlingen bort till det rödfärgade, ålderstigna marknadsståndet för att serveras av Marianne Knutsson, Karina Svensson och Hanna Pantzar.
Vad vore en allsångskväll utan visor av nationalskalden Evert Taube. Nu följde en rad låtar där "Rosa på bal" genljöd" starkast eftersom de flesta kunde hela texten utantill.

- Nu blir det stor dramatik, mässade Karin och så framförde hon Everts "Briggen Blue Bird av Hull" med så stor och stark inlevelse att inte ett öga var torrt.
- Nu är det dags för glädje och varma känslor! sa Magnus och så avslutade han den oerhört lyckade sångaraftonen med visan "Sträck ut Din hand". Orden klingade fint emellan de massiva tallstammarna och den lummiga gröna inramningen på berget. Alla gladdes åt kvällens arrangemang och tog med sig visans uttrycksfyllda ord:
- Sträck ut din hand och bygg en mänsklig bro! Vi bygger från land till land, sträck ut din hand!

Magnus tackade publik, musiker, kaffepersonal och parkarbetare för att de gjort kvällen möjlig och bad om omdömen inför kommande arrangemang. Kanske kan kvällen upprepas på Hembygdens Hus och en allsångskväll med julen som tema?

Text o foto:
Rolf-Krister Bergström, Tallgatan 27, 57161 Bodafors