I Josuas fotspår

10.07.2023
Jonas berättar hiskeliga skrönor om lanthandlaren Filip Svensson

I Josuas fotspår

Medan kvällssolen sakta dalade i väster samlades en 50-hövdad skara framför Allianskyrkans byggnad i Sandsjöfors för att välkomnas av Sandsjö Hembygdsförenings ordförande Magnus Rydholm.

Det var sommar och sol och Sandsjö hembygdsförening hade inbjudit till sommarens första byvandring, som gick av stapeln i Sandsjöfors under ledning av Jonas Strand.
- Sandsjöfors Allianskyrka firade år 2022, 50 års-jubileum, berättade Inger Axelsson. Hon fortsatte och förklarade att ursprungsförsamlingen bildades i Nygårds missionshus.

Nu var vandringen inledd och Jonas tog oss med till Yboholmsvägen där Filips Livs en gång verkat under handlaren Filip Svenssons ledning.
- 1972 upphörde Filips affär och 1991 lyckades jag köpa hela huset med tillhörande inredning och kvarvarande sortiment. Min dröm är att en gång kunna öppna upp verksamhet här i stil med ett museum och därmed kunna se mig själv som "förvaltare" av ett kulturarv, föreläser Jonas och tillägger:
- Du Leif kan väl komma fram och berätta om när affären var öppen, och så träder Leif Tedenstig upp på trappan och berättar om sin ungdomstid då traktens barn handlade godis hos Filip, nyfiket stod och väntade på att Filip skulle avtäcka skyltfönstren inför årets julskyltning och hur fantastiskt det var att han då avslöjade ett elektriskt Märklintåg, som gick på ett spår i fönstret. För att alla skulle kunna se hade Filip byggt en ramp.

Den fortsatta vandringen stannade så till vid bostaden Yboholm där en gång samhällets patriark, Josua Patriksson hade bott. Josua var farfar till Anders Patriksson som nu tog mikrofonen och förtäljde historien om en man som startade sin verksamhet vid ett vattendrag i Besekull och som sedermera grundlade hela samhället Sandsjöfors genom sin borstindustri, som sysselsatte som mest 140 personer.
Josua var en man som tog tag i de anställdas möjligheter att bygga ett eget hem, inköpte sandsjöbadet för bad och rekreation samt verkade för goda kommunikationer med de omgivande städerna. Han var tidigt en stor bilentusiast och inhandlade en lastbil, vilken han kunde bygga om till buss och transportera anställda till olika evenemang i trakten. Han verkade också för alla grindars avskaffande efter att ha fått öppna 40 grindar på sin väg från samhället till Vetlanda.
- Min farfar var faktiskt den som fick Trafikverket att bygga stora landsvägen förbi Sandsjöfors och inte genom Bodafors. Därmed kom då Bodafors att ligga lite vid sidan om Allfarvägen, skojar Anders.

Efter ytterligare några steg plockade Jonas fram Yngve Josefsson som berättade om hur han och hans två bröder Arne och Ingvar kom att driva det som kallades för Sandsjöfors Trävaru AB samt JOBO Trä. Det företag som sysselsatte mycket folk och som sedermera har bytt ägare ett flertal gånger. Idag ägs det av ATA Timber.

- I skogsbrynet, där borta, ligger Kent Helmers verkstad för silversmide, som idag drivs av sonen Jonas Helmer, fortsätter Jonas Strand och visar på ett silverhalsband med runstenen vid Sandsjö ingraverad.

Sällskapet passerar navet i samhället, "Handlar´n", och viker så in på Patriksvägen. Nu berättade Jonas om personer och profiler som funnits i samhället och som bebott de av josua byggda funkishusen.
- Profilerna har tyvärr dött ut, säger Jonas, men några kommer nog att dyka upp i framtiden. Själv önskar jag gärna få ett eftermäle som sådan.
Efter en rejäl runda i samhället samlades alla i trädgården hos Filip Livs. Nu fortsatte Jonas att berätta skrönor om denne legendariske handelsman och Leif Tedenstig steg upp på trappan och berättade om sin bror konstnären Ulf Tedenstig och nämnde dessutom sin farbror Erik Johansson allmänt känd som "Erik Sandsjö".

Jonas öppnade sin "affär/museum" för alla besökare och folk strömmade ut och in för att ta del av allt vad en lanthandel kunde haft att erbjuda.

När solen sjunkit ner under trädtopparna och aftonsvalkan trädde in så tackade Anders Lagerqvist alla medverkande samt gladdes över att så många besökare visat intresse och överlämnade Sandsjömuggen till kvällen värd, Jonas Strand.