Julhälsning till medlemmarna

17.12.2023

En vecka kvar. Eller sju dagar. Eller cirka 168 timmar. Så långt var det kvar till julafton när jag skrev denna text. Men ska man tacka någon, så ska man göra det medan det finns tid.

Julen avslutar inte bara året den utgör också en bra tid för utvärdering och avstämning. Hann vi med allting vi tänkte? Vad kan vi göra bättre till nästa år?

Låt mig börja med att slå fast att 2023 har varit ett bra år för Sandsjö Hembygdsförening. Vi har haft ett många aktiviteter, vi har renoverat, underhållit och vi har umgåtts. Det har hänt en del nytt och föreningen utvecklas. Vi har haft några utställningar. Vi har haft torpvandringar, allsång, studiecirklar, möten, öppet hus och mycket annat.

En förening blir exakt så bra som medlemmarna vill. Nej, det var inte riktigt sant. Föreningen blir så bra som medlemmarna gör den. Medlemmarna vill ha en aktiv och bra föreningsverksamhet. Därför är den det.

Hembygdsföreningen bär på en lång tradition av människor som brunnit och brinner för vår lokala historia. Men de brinner också för er och vår allas gemenskap. Och det är dessa medlemmar som bär föreningen.

Låt oss därför att hjälpas åt att locka nya medlemmar, som vill delta i vår fantastiska gemenskap. Som kan hjälpa till att bära föreningen i framtiden. I Hembygdsföreningen finns utrymme att få skapa och göra saker – antingen ensam eller tillsammans med många andra. Så länge det ligger inom föreningens verksamhet är det ingen som säger nej. Tvärtom. Vi vill ha in människor som vill något, som har idéer och som vill hjälpa till att göra idéerna till verklighet. Lyckas vi med att locka in nya medlemmar så bevarar vi också historien, vår lokala kultur, minnen och föremål – samtidigt som vi gör Norra Sandsjö socken till en bättre plats att leva i.

Det är som bekant bättre med människor som inte kan så mycket men som vill något, än de som kan mycket men inte vill något.

Hembygdsföreningen håller på att föryngras. Nya idéer får därför ta plats, vilket kommer göra oss relevanta både nu och i framtiden.

Just nu håller styrelsen på med planeringen för nästa år. Och det kommer att bli ett spännande år med många aktiviteter och utrymme för skratt, igenkänning och allt annat som medlemmarna vill.

Med dessa ord kan jag konstatera att alla föreningens eldsjälar är extremt väl värda lite julledighet. Jag vill passa på att tacka alla medlemmar och aktiva som hjälper till att göra Sandsjö Hembygdsförening till en betydelsefull förening.

Jag tror 2024 kommer att bli ett bra år. Det är bara två veckor eller 14 dagar eller cirka 336 timmar kvar tills det börjar.

God Jul och ett Gott nytt år.

Magnus Rydholm

Ordförande