Mysig arbetsdag i hembygdsparken

23.04.2023
Solsken och vackert väder gjorde att vi fick en mysig dag i hembygdsparken.

Varje vår behövs en uppfräschning av hembygdsparken. Grenar, löv och slyt ska städas bort, bänkar och bord ställas fram. En liten men aktiv grupp fick en mysig arbetsdag lördagen 22 april där man fick både kratta och skratta.

Anders Lagerkvist är sammankallande i parkkommittén och han gick runt och diskuterade olika åtgärder på husen. Conny Eriksson, medan frun Åsa, drog ris.

– Vi behöver laga hängrännorna. Man kan lägga bockad plåt i dessa, förklarade Anders.

– Inga problem. Jag hjälper till, svarade Conny, som arbetar som plåtslagare.

Oscar Sundbäck, Malin Rydholm, Hanna Pantzar, Karin Larsson Salander och Christer Matsbo, slet med krattor och skottkärror. Magnus Rydholm slog sly med röjsåg.

Efter ett par timmars arbete var det dags för fika. Nybakade smörgåsbullar med pålägg, kakor och kaffe serverades av Hanna, som är sammankallande i serveringskommittén. Framför scen tog alla plats och njöt i solskenet.

På kvällen blev det en grillkväll för de medlemmar som ville delta. Då anslöt Rolf-Krister Bergstöm och Ingrid Bergström som varit på Jönköpings läns hembygdsförbunds årsmöte. Där hedrades Rolf-Krister för sina insatser i föreningen med en guldmedalj. Karin Larsson Salander hade tagit med sig maken Rikard och barnen, som spelade kubb och klättrade på berget.

Det blev en mysig dag i hembygdsparkens tecken.