Nationaldagen firas på Nyholmsberg

07.06.2022

Fanan i topp på Nyholmsberg

- Länge leve Livet - lust att leva! hälsade Norra Sandsjö kyrkokör den månghövdade publiken som tagit plats under den blågula fanan. Det var folkfest på anrika festplatsen, Nyholmsberg.
Uppför den branta stigningen strömmade besökare till för att delta i den sprakande festen, som bestod i att fira vårt älskade fosterland.

Det var, i sedvanlig ordning, Sandsjö Hembygdsförening som anordnade den blågula tillställningen. Naturen var klädd i sin vackraste skapelse, solen tittade fram mellan molnen, temperaturen var behaglig och grönskan och blomprakten följde besökarna upp längs den branta trappan.

På scenen stod Sandsjö kyrkokör uppradad och vid mikrofonen hade Magnus Rydholm och Karin Larsson/Salander fattat posto. Stolar och parkbänkar var uppställda i den gröna lövsalen och atmosfären väckte många minnen till liv hos den något äldre besöksskaran. De påmindes om forna gökottor, viskvällar, kärleksmöten, uppläsningar, skådespel och tidigare nationaldagsfiranden.

Denna dag var det dags att återuppta traditionerna från tiden innan pandemin. Nu var det dags att fira in den svenska sommaren, hylla vårt land och glädjas åt den underbara naturupplevelse som bara en afton på Nyholmsberg kan ge.

Med stundom sprittande, stundom stämningsfulla sånger tonade Bodil Karlsson in den mångfasetterade kyrkokören och efter varje framträdande väntade uppskattande applåder.

Magnus Rydholm äntrade scenen och betonade i sitt tal glädjen och stoltheten över att leva i ett land där yttrandefrihet, jämlikhet och fred råder.
- Tillsammans äger och bygger vi den mark vi sitter på och tillsammans bygger vi det land där alla har rätt till skola och välfärd.
- I vårt land har vi lärt oss att vara artiga. Vi tackar för allt! Vi är tacksamma! fortsatte Magnus och avslutade med att berätta om en mängd symboler för svenskheten och att det inte spelade någon roll var man var född, vilken hudfärg man bar eller vilket språk man talade. Alla var vi svenskar och bidrog, efter förmåga, till vårt lands byggande.

Karin Larsson/Salander tog vid och bjöd in till Marknadsboden där kaffe och bröd bjöds. Lottringar cirkulerade och kaffevinster hämtades.

Ett 80-tal besökare samlades åter framför scenen där kören ånyo grupperat sig. Hembygdsföreningens samling av byggnader lyste i solskenet och vad passade då bättre än att kören lät publiken lyssna till "Röd lyser stugan bak hängbjörkens slöja".
- Nu ska vi sjunga en sång, som en gång skrevs för en skolavslutning, fortsatte Bodil, och från kören tonade "En vänlig grönskas rika dräkt..." ut över publik, grönska och mäktiga tallstammar.

Rune Mörberg och Bengt-Johnny Johansson förberedde halandet av fanan. Folket reste sig upp, Karin gav ton och strax hördes "Du gamla du fria" mäktigt ljuda ut över det gamla bergets sluttningar.

I små klungor klättrade sedan besökarna nerför den långa trappan och begav sig hemåt med en stark känsla av lycka över att kunna bygga och bo i Sveriges land.