Prins August öppnade Sandsjös obygd

25.06.2020

- Den 1 oktober 1864 frustade en kolsvart järnhäst uppför den branta stigningen från Sävsjö mot Sandsjö socken. Det var inalles 37 höjdmeter utsträckta på 12 kilometer och Prins August fick kämpa för att nå det småländska höglandets hjärta.
Detta var ett historiskt ögonblick. Sandsjö socken öppnade ett alldeles eget Stationssamhälle.

Sandsjö Hembygdsförening hade inbjudit till byvandring längs Stationsgatan i Bodafors. I centrum låg naturligtvis "Palatset i Tassemarkerna", det stolta och stiliga stationshuset från år 1864. "Palatset" är tyvärr rivet, men historierna och fakta finns kvar.

1864 bemannades den av stationsinspektor Knockenhauer, vars födelseland var Danmark. Den förste oktober 1864 vinkade han, inför de stora förvånade och tveksamma folkmassorna, in Prins August på stationen. Många människor var synnerligen skeptiska inför detta nya transportmedel och trodde att det endast skulle medföra otur och olyckor. Det måste dock ha varit en närmast otrolig upplevelse för Sandsjös bondebefolkning att nu få se hur världen vidgades framför deras ögon.
Hembygdsföreningens guider, Sven Danielsson och Rolf-Krister Bergström, berättade om invigning, olyckor, frakter, banvakter och "Sandsjö grindar" på ett sådant sätt att vandrarna förstod vilken oerhörd betydelse järnvägen haft för samhällets bildande.
Mitt emot Stationsbyggnaden låg "Ulfstorpaskomakarnas" hus, som fungerade som både gästgiveri, skomakarverkstad och skjutsstation. Här kunde man dessutom få sig en öl och en enkel spis.
På 1890-talet byggdes ett hotell strax bredvid och detta hotell drevs i många år av makarna Rydell, vilka även bodde i huset. Otaliga är de kalas, bröllop och fester som har avnjutits i dessa lokaler.

Under 1940- och 1950-talen var stationsplan en samlingsplats för ungdom och många är de som hade ett ärende till den där liggande kiosken och som då samtidigt kunde ta del av avresande och inkommande resenärer.
Det gula pampiga huset på hörnet byggdes med all den snickarglädje som de gamla byggherrarna i Sandsjö var mäktiga och 1904 utgjorde det en praktfull prydnad för Stationsgatan. Stationskarlen Albert Andersson bebodde detta pampiga hus.
Lite längre ner på gatan passerade vandrarna Järnvägskonditoriet där Saga Svensson drev caférörelse på 1950-talet och där "Blixtchauffören" Arthur Andersson var inneboende.

Där Stationsgatan möter Köpmannagatan byggdes redan 1860 ett stort köpmanshus. Det var J. M. Björnberg, som lät uppföra ett hus som innehöll en butikslokal, som han hyrde ut. Själv sålde han sill, kalk och varor direkt från järnvägsvagnar. Då han kom på obestånd överlät han huset på hustru Anna-Greta, som drev bageri och café fram till år 1900.
"Kalle i Pungen" en man från Åkersände drev handel i huset, men stack till Amerika och sedan var det dags för A.P. Wickström som höll ut mellan 1900-1911 och från 1913 och till 1938 var skomakare Robert Jonsson hyresgäst. Den siste affärsidkaren var Olof "Olle Monark" Fransson, som lämnade huset då det revs 1958 till förmån för byggandet av det s.k. Cityhuset.

Rakt över gatan vid Björnbergska huset låg den banvaktsstuga som hade som närmsta grannar banvakten i Karsås och ute i Hornaryd.

Trots att Corponapandemin reducerade antalet vandrare gav de närvarande luft och mening över många självupplevda episoder. Många goda skratt levererades och ett otal igenkännande miner spelades upp i nöjda anleten.

- Tack för en lärorik, roande och mycket intressant byvandring rakt in i hjärtat av Bodafors historia, löd vandrarnas tack till glada guider.
Den strålande sommarkvällen avslutades med att Anders Lagerqvist bjöd in till kaffe och fika i kyrkoparken och där fortsatte diskussionerna och många var de som informerade om egna erfarenheter kring upplevelser utmed Stationsgatan.

Nästa Byvandring går av stapeln i Halla torsdagen den 20 augusti klockan 18.00.