Prins August öppnade Sandsjös obygd
- Den 1 oktober 1864 frustade en kolsvart järnhäst uppför
den branta stigningen från Sävsjö mot Sandsjö socken. Det var inalles 37
höjdmeter utsträckta på 12 kilometer och Prins August fick kämpa för att nå det
småländska höglandets hjärta.
Detta var ett historiskt ögonblick. Sandsjö socken öppnade ett alldeles eget
Stationssamhälle.
Sandsjö Hembygdsförening hade inbjudit till byvandring längs Stationsgatan i Bodafors. I centrum låg naturligtvis "Palatset i Tassemarkerna", det stolta och stiliga stationshuset från år 1864. "Palatset" är tyvärr rivet, men historierna och fakta finns kvar.
1864 bemannades den av stationsinspektor
Knockenhauer, vars födelseland var Danmark. Den förste oktober 1864 vinkade
han, inför de stora förvånade och tveksamma folkmassorna, in Prins August på
stationen. Många människor var synnerligen skeptiska inför detta nya
transportmedel och trodde att det endast skulle medföra otur och olyckor. Det
måste dock ha varit en närmast otrolig upplevelse för Sandsjös bondebefolkning
att nu få se hur världen vidgades framför deras ögon.
Hembygdsföreningens guider, Sven Danielsson och Rolf-Krister Bergström,
berättade om invigning, olyckor, frakter, banvakter och "Sandsjö grindar" på
ett sådant sätt att vandrarna förstod vilken oerhörd betydelse järnvägen haft
för samhällets bildande.
Mitt emot Stationsbyggnaden låg "Ulfstorpaskomakarnas" hus, som fungerade som
både gästgiveri, skomakarverkstad och skjutsstation. Här kunde man dessutom få
sig en öl och en enkel spis.
På 1890-talet byggdes ett hotell strax bredvid och detta hotell drevs i många
år av makarna Rydell, vilka även bodde i huset. Otaliga är de kalas, bröllop
och fester som har avnjutits i dessa lokaler.
Under
1940- och 1950-talen var stationsplan en samlingsplats för ungdom och många är
de som hade ett ärende till den där liggande kiosken och som då samtidigt kunde
ta del av avresande och inkommande resenärer.
Det gula pampiga huset på hörnet byggdes med all den snickarglädje som de gamla
byggherrarna i Sandsjö var mäktiga och 1904 utgjorde det en praktfull prydnad
för Stationsgatan. Stationskarlen Albert Andersson bebodde detta pampiga hus.
Lite längre ner på gatan passerade vandrarna Järnvägskonditoriet där Saga
Svensson drev caférörelse på 1950-talet och där "Blixtchauffören" Arthur
Andersson var inneboende.
Där
Stationsgatan möter Köpmannagatan byggdes redan 1860 ett stort köpmanshus. Det
var J. M. Björnberg, som lät uppföra ett hus som innehöll en butikslokal, som
han hyrde ut. Själv sålde han sill, kalk och varor direkt från järnvägsvagnar.
Då han kom på obestånd överlät han huset på hustru Anna-Greta, som drev bageri
och café fram till år 1900.
"Kalle i Pungen" en man från Åkersände drev handel i huset, men stack till
Amerika och sedan var det dags för A.P. Wickström som höll ut mellan 1900-1911
och från 1913 och till 1938 var skomakare Robert Jonsson hyresgäst. Den siste
affärsidkaren var Olof "Olle Monark" Fransson, som lämnade huset då det revs
1958 till förmån för byggandet av det s.k. Cityhuset.
Rakt över gatan vid Björnbergska huset låg den banvaktsstuga som hade som närmsta grannar banvakten i Karsås och ute i Hornaryd.
Trots att Corponapandemin reducerade antalet vandrare gav de närvarande luft och mening över många självupplevda episoder. Många goda skratt levererades och ett otal igenkännande miner spelades upp i nöjda anleten.
- Tack för en lärorik, roande och mycket intressant
byvandring rakt in i hjärtat av Bodafors historia, löd vandrarnas tack till
glada guider.
Den strålande sommarkvällen avslutades med att Anders Lagerqvist bjöd in till
kaffe och fika i kyrkoparken och där fortsatte diskussionerna och många var de
som informerade om egna erfarenheter kring upplevelser utmed Stationsgatan.
Nästa Byvandring går av stapeln i Halla torsdagen den 20 augusti klockan 18.00.