Spring, gå eller vandra – njut av livet i vår vackra småländska natur!

03.11.2020

Starta vid "Flyget"! Ge dig ut skogen, passera den gamla skjutbanan och låt dig tjusas av vår vackra natur, lika tilldragande som den är i strålande sommarväder lika tillgänglig är den då marken är begjuten av ett gnistrande vitt snötäcke.

Det är Bodafors Orienteringsklubb, som med helt ideella arbetskrafter och där alla kompetenser förenats på ett utmärkt sätt nu excellerar i ett helt nytt motionsspår. Det har en helt annorlunda sträckning än det gamla, går igenom områden där enbart stigar har burit fram människor tidigare och där nu alla erbjuds att, efter eget behag, njuta spårets alla faciliteter.

Spåret ansluter till Kulturgatans förlängning, men kan även nås från Jönköpingsvägen. Sträckan är 2,5 km och består av en behaglig promenad. Vill man rasta finns det en grillplats och sittmöjligheter. Spåret är belyst och kommer att erbjuda skidspår så snart den första snön har lagt sig.

BOK vill med dessa bilder erbjuda alla kommande besökare en inblick i spårets egenskaper och hälsar med följande vyer alla hjärtligt välkomna.

Vi inom Sandsjö Hembygdsförening gratulerar till BOK:s fina arbete och vill gärna slå ett slag för friskvården i vårt samhälle och kan dessutom komplettera vandringslusten med att rekommendera Bodafors Hälsostig som är sammanlagt 8,2 km, men kan startas varhelst du befinner dig i samhället.

Längs sträckningen finns INFO om traktens historia kompletterad med bilder från det välsorterade arkivet i Hembygdens Hus.
(Foto: Gösta Ljungqvist Text: R-K Bergström)