Underhåll i hembygdsparken

16.03.2024
För att få hängrännorna i trä inte ska ruttna har de klätts invändigt med plåt.

Sakta men säkert har Sandsjö Hembygdsförening kommit igång med underhåll i hembygdsparken. Nu har hängrännorna blivit plåtförsedda, vilket gör att de inte ruttnar.

Underhållet i hembygdsparken har blivit eftersatt. Och det finns mycket arbete som behöver göras.  Under ett par år har föreningen börjat ta tag i underhållet. En del av åtgärderna syns kanske inte.

– Som ni ser på bilden har vatten från hängrännorna läckt ner och studsat upp på väggen. Det har gjort att alger börjat växa på huset och gör man inget finns en risk att träet ruttnar, säger Magnus Rydholm.

För att åtgärda detta har föreningen nu sett till att det läggs plåt inuti hängrännorna. Detta är en åtgärd som byggnadsantikvarien har rekommenderat föreningen att utföra.

– Genom detta kan man redan till sommaren borsta bort algerna från fasaden och måla på ny rödfärg. Då har träet torkat upp, säger Magnus Rydholm, som deltog i arbetet som hantlangare.

Själva plåtarbetet har gjorts med yrkesmässig precision, av Conny Eriksson. Plåten har skänkts av Bodafors plåt.

– Jag har bockat plåten så den passar i hängrännorna, berättar Conny som sedan snabbt och effektivt skruvade fast plåtarna i hängrännorna.

Nu har alla husen fått plåt i hängrännorna. Dock behövs en ny hängränna tillverkas och monteras på Krogstugan, innan också denna kan förses med plåt.

– Det känns riktigt skönt att vi fått denna åtgärd utförd. Sakta, men säkert försöker vi komma ifatt med underhållet i hembygdsparken. Finns det medlemmar som vill hjälpa till så är de välkomna att höra av sig till föreningen. För det är roligt att göra lite underhållsarbete tillsammans. Och hjälpen behövs,  säger Magnus Rydholm