Välkommen till arbetsdag i Hembygdsparken

22.04.2022

Många bäckar små...
Ett hav av vit- och blåsippor mötte arbetslaget från Sandsjö Hembygdsförening då de anlände till Hembygdsparken i Nyholm. Det var tidig lördag morgon och solen lyste över Norra Sandsjö kyrkas klockstapel och lade hela Nyholmsberg i ett rusigt, vårligt skimmer.

Ordförande Magnus Rydholm hade kallat samman ett gäng arbetsvilliga medlemmar för att de tillsammans skulle vårstäda i Hembygdsparken.

Ett femtontal arbetare samlades framför stora scenen och uppgifterna fördelades med löfte om kaffepaus klockan 10.30.

Strax genljöd berget av fyra ilskna röjsågar, som gick för högtryck bland sly och småträd. Några arbetare samlade grenar och somliga räfsade löv och torrt gräs.

Inne i soldattorpet åkte mattor och de flesta lösa föremål ut i gröngräset och så vidtog storstädning där allt från muslortar till fleråriga dammtussar fick vika hädan för energiska damers kamp med dammsugare och skurborstar. I solskenet utanför putsades de gamla glasrutorna till blänkande lyster.

- Nu är det fikapaus, löd stridsropet från Hanna Pantzar, som med ett förträffligt handlag hade snickrat ihop både smörgås, kaka och kaffe.

Hela det glada gänget samlades på den gamla kaféplatsen och njöt av sol och kaffe. Magnus Rydholm tackade alla närvarande för goda arbetsinsatser, men framförallt för glädjen över att vi har kunnat samlas så många för att göra en god insats tillsammans för föreningen.

Prick klockan tolv tystnade röjsågarna, grenar och lövhögar vittnade om ett gediget arbete och alla enades om att det hade varit en rolig, givande och trevlig förmiddag med mycket roligt snack och väl utförda uppgifter.

(Text o foto: R-K Bergström)