Verksamhetsberättelse för 2023

28.01.2024

Så här ser verksamhetsberättelsen ut för 2023.

Sandsjö Hembygdsförenings lägger ytterligare ett roligt och aktivt år bakom oss där mycket har hänt i föreningen, både vad gäller evenemang och förbättringar av våra byggnader på olika platser i Sandsjö socken.

2023 har flera uppskattade evenemang genomförts. På Nyholmsberg inleddes säsongen med en arbetsdag i april, som sedan avslutas med grillning. Parken har med hjälp av parkkommittén hållits fin och i maj hade Femtinge teater ett bejublat framträdande med sin show Jukebox. Den 6 juni hölls traditionsenligt nationaldagsfirande i samband med kyrkokören. Säsongen i hembygdsparken avslutades med en välbesökt allsångskväll i augusti, där delar av styrelsen fick visa prov på sångarglädje och eventuellt sångartalang…

I Hembygdens hus har vi också haft ett flertal uppskattade evenemang med olika nya utställningar. I mars hade vi öppet hus i samband med att arkivgruppen tagit fram bilder från 1930-talets Bodafors. Vi har haft filmvisning om när Hälsostigen anlades och Rolf-Krister Bergström tog i maj emot besök från Bodafors skola. I juli månad flyttades evenemanget "Skivor till kaffet" till Hembygdens hus och stenkakeentusiasten Rikard Salander spelade skivor och kåserade kring musiken medan serveringskommittén serverade gott fika som våra duktiga bagare bakat. I november hade vi öppet under Arkivens dag och årets tema var Design. Vi visade givetvis upp en del av de teckningar vi har från Svenska Möbels samlingar. Detta evenemang var också välbesökt och uppskattat. Vår loppis har fyllts på av generösa medlemmar och har hållit öppet under de tillfällen vi haft evenemang i huset. Under Bodaforsdagen var vi representerade på olika sätt. Vi hade bokbord på torget, öppet hus i Hembygdens hus och på scenen var Magnus Rydholm och undertecknad konferencierer.

Café-temat har på flera trevliga vis präglat verksamhetsåret 2023. Den omåttligt populära Café-boken har krävt nytryck för att räcka till alla som velat köpa den. På kanelbullens dag i oktober hölls invigningen av vår permanenta café-utställning i Hembygdens hus. I samband med detta hölls ett fördrag med bildvisning av gruppen som gjorde café-boken. Fikat var av högsta klass och evenemanget var så välbesökt att vi var tvungna att ha två visningar för att alla besökare skulle få plats.

Innan jul hade vi öppet i huset för bokförsäljning en kväll.

Ute i socknen har vi haft tre byavandringar som alltid lockar många besökare. 2023 har vi varit i Sandsjöfors, Övrarp och Boda.

Riktigt glada är vi över att arbetet med renovering av Sockenmagasinet i Norra Sandsjö är färdigrestaurerat. Vi har kunnat göra detta med hjälp av Länsstyrelsen, Länsmuseet och en lokal och kunnig byggfirma. Styrelsen uppmanar medlemmarna att ta en tur och titta på detta imponerande bygge.

Med finansiell hjälp av Boverket har vi även kunnat handikappanpassa toaletten i Hembygdens hus.

Arbetet med att restaurera byggnaderna på Nyholmsberg har påbörjats. Några av husen har fått nya hängrännor i trä och rensade tak, för att förebygga rötskador på fasaderna.

Vi är tacksamma att vi, med hjälp av en donation från en generös medlem, även i fortsättningen kan ha Hembygdens hus bemannat. Vi ser att detta betyder mycket för vår verksamhet. När huset varit bemannat har vi kunnat sälja fika till besökare, samt tagit emot besök från intresserade, och hjälpt släktforskare med information om människor och bygden.

Styrelsen har under 2023 haft 11 styrelsemöten, varav ett var konstituerande. Styrelsen har letts på ett behagligt, inspirerande och stabilt sätt av ordförande Magnus Rydholm, som är värd ett stort tack för sin insats, nu när han lämnar sin post.

Utvecklingsarbetet som pågått under några år har varit fruktsamt och vi har kommit en bra bit på vägen till våra mål. Bland annat finns alla digitaliserade bilder sedan 2023 lagrade på en molntjänst för att bevaras på ett säkert sätt. Samtidigt har ett arbete med att byta verktyg för torpkartan genomförts. 2024 kommer vi att vilja fortsätta utvecklas och samtidigt fortfarande vara den stabila och aktiva förening som vi är.

Vi hoppas också att fler vill bidra med olika typer av arbete för vår förening under 2024, så att vi kan fortsätta vårt arbete och vara en aktiv förening där alla känner sig välkomna.

För styrelsen i Sandsjö Hembygdsförening

Karin Larsson Salander, sekreterare