Vi behöver Din hjälp!

24.01.2022

Vi vill gärna ha Din hjälp!

Caféer i Sandsjö/Bodafors

Föreningslivet i Sandsjö stationssamhälle, sedermera Bodafors, har ända sedan samhället började byggas runt järnväg och industri varit livligt och fruktbärande. De olika folkrörelserna har haft behov av lokaler och mötesplatser. Var har de kunnat samlas? Den frågan har en studiecirkel inom Sandsjö Hembygdsförening försökt besvara och lösningen, i många fall, tycks ha varit caféer.

Därför beslöt gruppen att försöka kartlägga dessa, sprida kunskap om dess idkare, verksamheter och funktioner. Genom intervjuer och anspråkslösa samtal har det samlats in berättelser, anekdoter och andra små episoder från caférörelsens lokaler, vilka gruppen hoppas ska väcka många minnen samt bli till glädje, nöje och intresse för läsarna.

Slutresultatet är ämnat att bli en bok.

Samtidigt blir det en historisk dokumentation över en livsstil och en social mötesplats, som det i dagens Bodafors, 2020, inte längre tycks finnas utrymme för.

Vi behöver Din hjälp!

Nu vänder vi oss till Dig som någon gång besökt något/några av de många caféer som funnits. Kanske har Du haft ett "Favoritfik" eller "Specialkaka", kanske kände Du caféägaren eller har varit anställd hos hen.
Du har kanske stadigt gått och fikat eller träffat Dina kompisar, spelat skivor eller använt spelautomat.
Kommer Du ihåg hur inredning och möblemang såg ut? Kan Du berätta någon historia som utspelat sig på caféet?
Vad betydde caféet för just Dig och Dina kamrater?
Var caféet en mötesplats för Dig och Dina kamrater eller förening?
Vad bestod just Din fika av, vad brukade Du köpa?
Vilket bakverk var caféets specialitet?
Varje liten händelse, detalj eller minne från Dig betraktar vi som värdefull och som bidrager till att skildra en företeelse, som nu inte längre finns i vårt samhälle.

Om våra frågor börjar väcka minnen till liv hos Dig, så vill vi jättegärna ta del av dem och teckna ner dem samt infoga dem i vår bok och i vår dokumentation.

Du kan leverera Dina minnen på följande sätt:
1. Skriv själv ner en berättelse och maila eller lämna den på Hembygdens Hus.

2. Låt oss intervjua Dig på Hembygdens Hus samtidigt som vi tar en fika tillsammans.

Interiör från Hemgården

3. Ring och berätta!
4. Vill Du sitta vid Ditt eget köksbord och berätta, ring så gör vi ett "hembesök".

Vi tackar på förhand för Din hjälp och ser fram emot att få delge våra kommande läsare även Ditt bidrag.

VI BEHÖVER DIN HJÄLP!

Studiecirkeln "Caféer i Sandsjö/Bodafors"
Rolf-Krister Bergström (tel. 0703007255 mail: rkb@telia.com),

Ann-Mari o Olle Simonsson, Hans Pruth, Mats Eriksson