Nyheter i hembygden

PUBLIKFEST I HEMBYGDENS HUS

På Vårdagjämningens afton fylldes Hembygdens Hus i Bodafors till absolut sista plats med förväntansfulla besökare. Det var en kväll då luften andades vår och i det gamla anrika huset steg det glada sorlet mot taket.

Sandsjö Hembygdsförening hade bjudit in för en hommage till bodaforsfotografen Olof Franssons ära. Kvällen inleddes med ett bildspel av Rolf-Krister Bergström, där han berättade om Olofs karaktär och mångfacetterade förmågor som professionell yrkesfotograf.

Därefter tog Sven Danielsson vid och körde igång en film, som Olof hade spelat in år 2002. I en stor och mäktig nedcabbad blå amerikanare tog Clarence Engborg Olof runt på Bodafors gator och på en mängd platser stannade de och Olof filmade inslag från det dagliga livet i Bodafors.
Besökarna fick följa med och träffa "Kalle Kola" i Wickströms Järnaffär, höra Lars-Einar Rostedt berätta om sin farfar, höra släggslagen ifrån Rapps smedja, lyssna till ungdomars sång och musik på Folkets Hus, se knattar lira fotboll på Emåvallen, höra hammarslagen ifrån Lars-Göran Larsson i smedjan och mycket, mycket mer.

Redan under det inledande bildspelet höjdes igenkännande röster och under filmens gång fick publiken se och höra nu avlidna bodaforsprofiler prata och se ungdomar som nu vuxit upp och bildat egna familjer. Ja, det var glädjemöten och belåtna och roade miner under mest hela visningstiden.

Publiken tackade Olof Franssons minne med en kraftig slutapplåd.

Efteråt hade kaffepersonalen under Ing-Britt Johanssons ledning dukat fram hembakat bröd och nybryggt kaffe. Besökarna spred sig i byggnaden och överallt hördes glada röster och en gemytlig samvaro spred sig i de forna sjuksalarna.
- Detta måste ni göra om! Det är jätteroligt att se och minnas från förr i tiden, löd många kommentarer.
- Kan ni inte köra filmen om "Olle Monark" i repris, bad en annan.
- Det är ju fantastiskt kul att få komma hit och träffa en mängd gamla bekanta som vi inte har sett på många, många år, löd kommentaren från en som hade kommit "utsocknes" till.
Många personer dröjde sig kvar och stod i klungor och såg ut att trivas, för skratt och glädjefyllda utrop kunde höras långt in på senkvällen.

Föreställningen gav förutsättningar för att föreningen säkerligen får lova att snart organisera en ny filmafton i minnenas tecken och åter låta besökarna vandra längs "The Memory Lane".

Text o foto: Rolf-Krister Bergström

öö

1930-talets Bodafors
Med regntunga skyar runt omkring sig välkomnade Pernilla Rosenqvist besökarna till Hembygdens Hus i Bodafors Det var dags att öppna årets första utställning, Bodafors under 1930-talet.

Den 25 mars är det en riktigt Loppis-lördag i Bodafors!
Hembygdens hus har öppet med ny utställning om 1930-talet och då är loppisen är påfylld.
Även Svenska Kyrkan har loppis samma dag och Erikshjälpen är öppen som vanligt.

Marssolen flödade frikostigt och den nariga nordan bet ordentligt i kinderna när Sandsjö Hembygdsförenings medlemmar vandrade mot Emåkyrkans välkomnande fasad på Kapellgatan i Bodafors.
Föreningen hade bjudit in till årsmöte och nu var det dags för den årliga sammankomsten.

Sandsjö Hembygdsförening kallar till årsmöte den 5 mars klockan 15.00.

Så här i juletid finns det alltid anledning att summera det gångna året. Och skicka en julhälsning till alla medlemmar. För det har varit ett mycket bra år med många höjdpunkter.

Snön gnistrade och det knarrade under skosulorna när besökarna tog vägen mot Hembygdens Hus i Bodafors. Julgranen lyste välkomnande och marschaller spred sitt fladdrande sken över den snötäckta uppfarten.

Caféer i Sandsjö socken
Tidigt insåg människor att man behövde samlingsplatser i de civiliserade samhällena. När kaffet kom till Europa startade en cafékultur, som spred sig som ringar på vattnet. Från Wien, Paris, Berlin och Köpenhamn kom den så småningom även till Sandsjö Station, "Möbelrikets Mecka" i Norden.